Парфумерний Оскар

Захід, який щорічно проводиться в Нью-Йорку, спонсорується The Fragrance Foundation (Парфумерним фондом, TFF) і оцінює креативні досягнення в парфумерній індустрії, називається FiFi Awards. Ця церемонія, яку журналісти вже встигли охрестити “Оскаром парфумерної індустрії”, була заснована Аннетой Грін (Annette Green), екс-президентом TFF.

Сучасну назву “FiFi” премія дістала в кінці 1980-х, автор цієї абревіатури – б’юті-журналіст Джон Ледес. Фантазійне слово “FiFi” є зареєстрованою торговою маркою. The FiFi Awards зазвичай відвідує близько тисячі учасників міжнародного парфумерного спільноти – дизайнерів, зірок моди, театру, кінематографа і телеіндустрії.

Зовнішній вигляд самого трофею неодноразово змінювався, а остання версія статуетки була представлена в 2006 році дизайнерським агентством з Франції QSLD Denis Boudard. Творіння дизайнерів являє собою прозорий паралелепіпед, що імітує поверхню рідини, на якій розходяться кола – немов тільки що дзеркальну гладь потривожила крапелька духів.

Умови проведення конкурсу

Щоб взяти участь у конкурсі, необхідно надати інформацію про парфюм в електронному вигляді та надіслати кілька примірників продукції на адресу організації. Крім спеціальних номінацій, таких як “Зал слави”, до конкурсу допускаються парфумерні вироби, які поступили до реалізації протягом року, що передує конкурсу. Обов’язковою умовою є можливість представника організації, що подала заявку, безпосередньо бути присутнім на церемонії вручення нагороди. Далі залишається тільки чекати на результати.

Члени TFF можуть подавати заявки безкоштовно, але кількість таких заявок в залежності від типу членства варіюється в межах від 1 до 20. У конкурсі можуть брати участь і не члени The Fragrance Foundation, але для них участь буде платною. Розмір внеску можна порівняти з середньою місячною заробітною платою в Києві.

Фіналісти премії вибираються з номінантів, грунтуючись на результатах онлайн-голосування на авторизованих сайтах, голосах представників преси, що спеціалізується на парфумерній індустрії, а також голосування журі, до складу якого входять члени The Fragrance Foundation. Однією зі стандартних для подібних конкурсів умов є неможливість проголосувати за свою компанію або товар.

Історія конкурсу

Першу церемонію нагородження FiFi Awards, що відбулася в 1973 році в готелі Plaza (Нью Йорк), відвідало 250 учасників. Найбільш престижна номінація називалася “найуспішніший запуск нового парфуму”, лауреатом якої став парфум Chanel №19. В категорії кращого парфумованого засобу для миття або догляду за шкірою перемогу святкувала торгова марка Estee Lauder зі своїм продуктом Azuree. Також був відзначений флакон духів Audace від Rochas та рекламна кампанія духів Norell від Revlon.

Наступного 1974 року окремі призи були передбачені для жіночих духів та чоловічої парфумерії, що майже подвоїло кількість номінацій. У подальші 47 років існування парфумерного Оскара кількість номінацій збільшувалася, змінювалися назви, а деякі номінації не приживалися або використовувалися обмежену кількість разів для особливих приводів.

У 2020 році головною номінацією вважалася категорія “Аромат року”, в рамках якої було вручено цілих 6 нагород. Чому так багато? По-перше, окрема премія передбачена для жіночої парфумерії,а також для чоловічого та унісекс-ароматів. Всередині кожної гендерної групи виділяються категорії “Люкс” та “Престиж”.

Фіналістами цього року стали добре знайомі нашим споживачам аромати. Парфумерна вода Libre від YSL перемогла в номінації “Кращий жіночий аромат – Люкс”, а композиція Idol від Lancome була визнана кращим жіночим парфумом в категорії “Престиж”. В інших категоріях нагород удостоїлися торгові марки Gucci, Carolina Herrera, Estee Lauder, Byredo, Dolce&Gabbana, KKW Fragrance та інші.

У січні 2021 відкрито набір заявок на конкурс 2021 року для парфумерної продукції, яка продається в США.

FiFi Awards переходить на національний рівень

За свою майже піввікову історію TFF розширив сферу впливу, що дозволило йому відкрити регіональні представництва та організувати національні церемонії нагородження. У той же час конкурс, що проводиться в США з міжнародного перейшов в категорію національного. З 1992 року проводяться національні церемонії нагородження у Франції та Великобританії. Умови участі, формат проведення конкурсу та номінації можуть відрізнятися в різних країнах в залежності від умов франшизи.

Перший конкурс парфумерної індустрії на території Великобританії пройшов у Лондоні, зібравши близько 500 представників індустрії і зірок, серед яких були Річард Грант, Періс Хілтон, Кім Кардашян і Каньє Уест. У травні нинішнього року 28-я церемонія нагородження Fragrance Foundation UK Awards пройшла у віртуальному режимі: понад 300 впливових персон парфумерного світу стежили за шоу з допомогою платформи YouTube. Голова правління англійського відділення Лінда Кей Джексон (Linda Key Jackson) підкреслила, що глобальна пандемія стала найбільшим викликом людству з часів Другої Світової війни.

Парфумерний клуб та FiFi Russian Fragrance Awards

У Росії національна премія бере свій початок у 2009 році. The Fragrance Foundation підписала угоду про проведення конкурсу  з організацією «Парфумерний клуб», який до того часу вже мав досвід проведення подібного конкурсу Russian Fragrance Awards. Ця колаборація підвищила престиж російського конкурсу і дало додатковий імпульс до розвитку парфумерної галузі.

На першій церемонії у 2010 році у номінації “Celebrity” нагороду FiFi Russian Fragrance Awards отримав аромат “Chiffon by Ani Lorak”, створений компанією Oriflame спільно з українською співачкою Ані Лорак.

Остання церемонія FiFi Russian Fragrance Awards 2020 пройшла 27 листопада в “Президент-готелі” в столиці. Під час нагородження своїх героїв знайшли 15 статуеток, додатково організатори вручили 11 дипломів. Незважаючи на складнощі, пов’язані з пандемією, церемонія зберегла міжнародний формат: до онлайн трансляції приєдналися віртуальні гості з Нью-Йорка, Парижа та інших центрів парфумерного мистецтва. Маріанна Пенькова, директор Парфумерного клубу, підкреслила, що незважаючи на міжнародну боротьбу з короновирусом, парфумерна індустрія продовжує роботу над новими ароматами. Особливу вдячність Маріанна висловила французьким виробникам парфумерної продукції Argeville і Floressence.

Критика парфумерного конкурсу

Зросла популярність конкурсу привернула увагу не тільки професіоналів, але й широкого кола любителів парфумерії. Для споживачів парфумерної продукції навіть були створені окремі номінації: спочатку за кращий парфум року за версією споживачів голосували читачі популярних видань, а з приходом цифрових технологій голосування перемістилося в онлайн.

Багато хто з любителів парфумерії незадоволені результатами голосування як професійного журі, так і членів The Fragrance Foundation. Фахівці в області ароматних технологій парирують випади критиків наступним аргументом: багато деталей у створенні і просуванні парфумерної продукції приховані від очей обивателів, і тільки профі можуть по справедливості оцінити старання і досягнення своїх колег.

Також критики конкурсу відзначають, що практично всі нагороди дістаються міжнародним корпораціям, які купили за останні два десятиліття більшу частину популярних брендів. Серед таких гігантів галузі можна відзначити IFF, Givaudan, Coty, Estee Lauder. Національний колорит, безумовно, присутній: в залежності від країни проведення в число номінантів і навіть переможців, іноді потрапляють національні бренди.

Ця міжнародна франшиза не уникла тих же проблем, що й інші подібні заходи – конкурси краси, пісенні конкурси і т. д. Політика і глобальна економіка незмінно вносять свої корективи, так чи інакше впливаючи на результати голосування.