
Як вибрати парфуми онлайн?
Чи завжди у Вас є можливість протестувати аромат в парфумерному бутику або зустрітися з консультантом перед покупкою духів в онлайн-магазині парфумерії?
Багато відвідувачів сайтів, на яких продають духи та іншу парфумерно-косметичну продукцію, приймають рішення про покупку, орієнтуючись на фотографії духів, назву парфумерного бренду, відгуки покупців. Чи достатньо цього, щоб зробити усвідомлений і правильний вибір?
Не секрет, що правильно підібраний аромат робить образ свого власника завершеним, підкреслює його індивідуальність. Запах духів супроводжує нас протягом дня і часто виконує певну функцію – наприклад, підіймає настрій або підвищує впевненість в собі.
Професійні консультанти парфумерних магазинів радять підбирати духи, спираючись на характер людини. Аромат повинен гармоніювати з Вами, способом життя, який Ви ведете, а також конкретною ситуацією (робота, вечірка, заняття спортом).
Якщо Ви замислилися над вибором нового парфумерного шедевра, але не знаєте, як до цього підступитися, Вам варто трохи заглибитися в теорію класифікації ароматів, щоб дізнатися про те, як їх розрізняти та для чого використовувати.
Яка користь від знання основ класифікації парфумерії?
Як то кажуть, знання за плечима не носити, а часу вивчення цієї інформації займе зовсім небагато. Маючи базові знання про принципи групування ароматів за певними параметрами, Ви зможете:
- орієнтуватися в парфумерному магазині без сторонньої допомоги та більш чітко пояснити, які парфуми Вас цікавлять;
- визначати за описом аромату в інтернет-магазині парфумерії або на сторінках модного видання, чи підходить він Вам;
- підібрати парфумерію в подарунок, орієнтуючись на попередні уподобання людини.
Види класифікації парфумерної продукції
Щоб мати можливість дистанційно вибрати та купити парфуми в інтернет-магазині, важливо розуміти принципи їх класифікації.
Парфумерну продукцію можна розділити за такими ознаками:
- Гендерна належність. Розрізняють такі види ароматів: для жінок, для чоловіків та унісекс. Існує думка, що духи почали розділяти за статевою ознакою через бажання маркетологів збільшити продажі. Є парфумерні ноти, які, як правило, частіше застосовуються в чоловічій парфумерії (мох, шкіра, дерево, лаванда, бергамот) і традиційно «жіночі» ноти (жасмин, ірис, ваніль, тубероза).
- Сегмент ринку. Мас-маркет (промислове виробництво, часто реалізуються через MLM-мережі або торгівельні мережі: «Фаберлік», «Амвей», «Олд Спайс»), елітна парфумерія (бренди високої моди, що реалізують продукцію через фірмові бутики або парфумерні магазини: «Шанель», «Ланком» і т.д.), нішева парфумерія (спеціалізовані бренди: «Том Форд», «Тиціана Теренці»), крафтова парфумерія (штучна продукція під замовлення).
- Призначення аромату. Важливо розуміти, в якій ситуації Ви будете «носити» аромат: на роботі, під час занять спортом або активного відпочинку, на важливій події або дружній вечірці.
- Сезонна і добова градація. Деякі важкі аромати краще використовувати в холодну пору року (ноти уда, сандалу) – влітку вони можуть звучати задушливо. А ось аромати з ключовими цитрусовими нотами взимку будуть розкриватися занадто швидко. Є яскраві аромати, які доречно носити у вечірній час; більш м’які, денні аромати підійдуть для носіння на роботу, можливий і універсальний варіант. Два цих вимірювання часом перетинаються: вечірні аромати особливо гарні в холодну пору року, а денні більш доречні протягом весняно-літнього сезону.
- Концентрація парфумерного екстракту. Найконцентрованішою формою парфумерної продукції є масляні духи (100%). За ними, по мірі зменшення, йдуть духи-интенс (50%), духи (30%) та парфумерна вода (20%). В даному розділі ми розглядаємо класифікацію, яка діє в нашому інтернет-магазині. У державному стандарті України для кожного виду продукції існує «вилка», досить широка для того, щоб, наприклад, парфумерну продукцію з концентрацією запашних речовин в 20% можна було називати як духами, так і духами-еспрі або парфумерної водою.
- Ольфакторна класифікація. Поділ ароматів по типовим ольфакторним нотам – мабуть, один з найбільш суперечливих та суб’єктивних видів систематизації ароматів. Саме цьому виду класифікації ми приділимо особливу увагу в нашій статті.
“Читання” духів по нотній грамоті
Парфумерну композицію прийнято описувати, перераховуючи її ноти, тобто окремі, досить прості запахи (такі, як запах троянди, лимона або свіжоскошеної трави).
Першим концепцію нот в парфумерії став використовувати Септімус Пісс (Septimus Piesse), англійський хімік і парфумер, співвласник парфумерного будинку Piesse and Lubin, який був дуже популярний в кінці 19-го століття. У своїй книзі «Запахи парфумерії та косметики» («des Odeurs Des Parfums et Des Cosmetiques»), виданій в 1877 році, він провів аналогію між відчуттями органів слуху та органів нюху. Летючість речовин порівнювалася з амплітудою звукових коливань: при зменшенні амплітуди звук стає нижчим і триваліше впливає на вухо. У той же час, чим нижче летючість, тим слабкішим здається аромат, але тим сильніше він впливає на нюх. Пісс розташував ароматичні речовини по хроматичної гамі, в якій гармонійні акорди будуть утворювати приємні букети.
Важливо розуміти, що в сучасному світі, коли багато аромати створюються штучно, ноти – це не склад і не перелік реальних інгредієнтів парфуму, а умовні запахи, які відчуваються досить суб’єктивно.

Ольфакторна піраміда – основа для сприйняття аромату
Парфумерні ноти прийнято розкладати на три групи в залежності від їх летючості:
- Верхні ноти (початкові, головні ноти) звучать відразу після нанесення духів на шкіру або блоттер. Це швидкоплинне відчуття перших хвилин, зазвичай його встигаєте почути тільки Ви, коли збираєтеся «вийти у світ». До верхніх нот відноситься більшість цитрусових запахів.
- Ноти серця (середні, серцевинні, серцеві ноти) – основа аромату, відчуваються протягом 2-4 годин після нанесення. До цієї категорії можна віднести більшість квітів та фруктів (крім цитрусових).
- Базові ноти (кінцеві, фонові ноти) – шлейф аромату, найстійкіші ноти. Можуть відчуватися від 6 годин до декількох днів. Часто в цій категорії знаходяться амбра, мускус, деревні ноти.

Такий поділ часто зображують у вигляді піраміди, розділеної на три частини, яку називають ольфакторною пірамідою аромату. З приходом нових технологій принцип складання ароматів на основі піраміди часто порушується – наприклад, у важких та багатокомпонентних східних ароматах піраміда буває більш багатошаровою. Деякі виробники зосередилися на випуску високотехнологічних моно-ароматів, як це робить парфумерний бренд «Есцентрік Молекулас». Торгова марка «Вікторія Сікрет» випускає парфумерію з полегшеною пірамідою, в якій часто не вистачає базових або серцевих нот.
Належність ноти до конкретної групи залежить від її фізичних властивостей: чим швидше випаровується речовина, тим вище вона розташована в піраміді. Одну й ту ж ноту в різних ароматах можна віднести до різних груп ольфакторної піраміди. Це залежить від стійкості інших інгредієнтів, які оточують описуваний компонент. Завдяки сучасним речовинам-фіксаторам аромат може триматися довше, ніж це відбувається в природних умовах.
Сприйняти аромат парфумів з деталізації піраміди можна тільки в тому випадку, якщо у Вас є відповідна підготовка: Ви знаєте, як пахне троянда, мох або уд, можете розрізнити їх при дегустації та представити їх поєднання. Змішуючись, деякі ноти можуть давати новий, унікальний запах.
Не існує прямої залежності між кількістю інгредієнтів та вартістю аромату, але вміння поєднувати велику кількість парфумерних нот в одному ароматі – це складне мистецтво, яке може говорити про високий професіоналізм його автора.
Вивчивши піраміду аромату, Ви можете зрозуміти, як мінімум, 3 основних моменти:
- наскільки піраміда «багата» запахами;
- чи присутні в парфумах запахи, небажані для Вас;
- чи є в парфумі аромати, які Вам приємні.
Категорії ароматів
У деяких парфумерних виданнях описані тисячі нот. Така велика різноманітність вимагає введення додаткової класифікації. Виробникам це корисно, щоб дотримуватись принципів складання парфумерних композицій, а покупцям класифікація дає можливість більш глибокого розуміння продукту.
Поділ парфумерних нот на групи називається ольфакторною класифікацією. Ольфакторна класифікація – завдання ще більш неоднозначне, ніж опис ольфакторної піраміди аромату. Поділ ароматів на категорії розпочався ще в XVIII столітті, але і в наш час цей процес досить суб’єктивний, тому загальноприйнятої класифікації не існує і до сьогодні. Кожна парфумерна школа, корпорація прагне переосмислити існуючі знання та створити свою власну класифікацію.
Швейцарська корпорація Givaudan, світовий лідер у виробництві парфумів, розробила карту ароматичних інгредієнтів, яка за своєю формою нагадує карту станцій метро. Кожній лінії відповідає певна категорія ароматів, а станції – група схожих нот. Іноді лінії перетинаються або йдуть паралельно – це відображає той факт, що одні й ті ж ноти можуть буті представлені в різних категоріях ароматів.

Найбільшого поширення набула ольфакторна класифікація Майкла Едвардса, якого багато фахівців вважають «експертом експертів» в світі парфумерії. Едвардс вперше представив свою класифікацію в 1992 році, а в 2010 році вона набула сучасного вигляду.
Парфумер візуалізував свою класифікацію ароматів у вигляді парфумерного колеса («Fragrance wheel»), що складається з 4 основних сегментів. Кожен з цих сегментів складається з декількох груп. Всього в класифікації парфумерних ароматів Майкла Едвардса налічується 14 родин:
- Квіткові (квіткові, квіткові м’які, квіткові східні)
- Східні (східні м’які, східні, східні деревні)
- Деревні (деревні, шипрові, сухі деревні)
- Свіжі (фужерні, цитрусові, водні, зелені, фруктові)

Класифікація була придумана експертом, щоб допомогти продавцям парфумерії при підборі ароматів і була представлена в брошурі «Керівництво по ароматах» («The Fragrance Manual»). З 2000 року видання виходить під назвою «Аромати світу» («Fragrances of the World»), і в професійному середовищі цей довідник називають «Біблією ароматів».
Едвардс почав складати електронну базу парфумерії в 1984 році. На сьогоднішній день онлайн-база ароматів оновлюється щодня, описує та класифікує понад 36 тисяч ароматів. У базі даних всі аромати класифікуються за домами, нотами і додатковими нотами з використанням «колеса ароматів» Майкла Едвардса. Зображення флакона, ольфакторна піраміда, дата запуску, бренд, ольфакторний напрямок, парфумер і дизайнер флаконів – ось лише деякі з доступних для пошуку даних, які реєструються для кожного аромату. Онлайн-ресурс є платним, мінімальний пакет коштує трохи більше двохсот доларів США.
Основні категорії ароматів та їх типові ноти
Один парфум може містити в собі ноти з декількох категорій. Відокремити один запах від іншого – завдання не з легких. У цьому випадку опис ольфакторної піраміди аромату допомагає визначити приналежність духів до тієї чи іншої групи.
У нашому онлайн-магазині представлені 15 груп ароматів:
| № | Група ароматів | Типові ноти групи ароматів |
|---|---|---|
| 1 | Амброві (Лавандові) | Ладан, Мірра, Лабданум, Амбра, Лаванда, Амброксан, Ваніль, Бензоїн |
| 2 | Водні | Ананас, Кардамон, Диня, Огірок, Кавун, Водяна лілія, Латаття, Альдегід, Амбра |
| 3 | Східні (Орієнтальні) | Уд, Ладан, Тютюн, Амбра, Мускус, Боби тонка, Ваніль, Роза, Сандал, Лабданум |
| 4 | Гурманські | Цукрова вата, Карамель, Шоколад, Молоко |
| 5 | Деревні | Кедр, Сандал, Гуаяк, Ветивер, Пачулі, Сосна, Ялиця, Дуб, Ялівець |
| 6 | Зелені | М’ята, Тархун, Полин, Смородина, Базилік, Розмарин, Шавлія, Сіно, Конвалія |
| 7 | Шкіряні | Шкіра, Дим, Тютюн, Ялівець |
| 8 | Мускусні | Чорний мускус, Білий мускус, Кашмеран |
| 9 | Пряні | Гвоздика, Кориця, Кардамон, Коріандр, Мускатний горіх, Аніс, Перець, Імбир, Рожевий перець, Запашний горошок |
| 10 | Свіжі | Свіжоскошена трава, Морський бриз, Літній дощ, Евкаліпт, Чайний лист |
| 11 | Фруктові | Персик, Яблуко, Ревінь, Ожина, Лічі, Слива, Інжир, Груша, Абрикос, Суниця, Малина, Чорна смородина |
| 12 | Фужерні | Мох, Кумарин, Бергамот, Розмарин, Деревні ноти, Герань, Лаванда |
| 13 | Квіткові | Ірис, Тубероза, Жасмин, Гарденія, Роза, Гвоздика, Нарцис, Жасмин, Флердоранж, Бузок, Конвалія |
| 14 | Цитрусові | Лимон, Бергамот, Апельсин, Грейпфрут, Юзу, Лайм, Мандарин, Вербена, Грейпфрут, Помело |
| 15 | Шипрові | Бергамот, Мох, Пачулі, Ладан, Неролі, Ветивер, Лабданум, Шавлія |
Чим може допомогти знання групи ароматів, до яких належать духи? Зрозумівши, яким ароматом користується людина і для якої ситуації потрібен парфум, Ви можете скористатися двома основними принципами при виборі духів для себе, свого родича або знайомого:
- Принцип подібності. Професіонали стверджують, що найбільший вплив на вибір парфумів надає характер людини. Тому велика ймовірність того, що любителю свіжих ароматів сподобаються духи саме з цієї групи.
- Принцип відповідності ситуації. Для вечора або холодної пори року підійдуть парфуми з сильним шлейфом з груп східних та шипрових ароматів. Для денного виходу і теплої погоди варто зупинитися на парфумерії зі слабким шлейфом, тобто підійдуть фруктові, цитрусові або квіткові аромати. Водні аромати є одним з найбільш універсальних сімейств для сприйняття оточуючими.
Висновок
«Одяг прикрашає зовнішність, а духи відображають внутрішній світ», – вважає парфумер фірми «Шанель» Жак Польж. Найчастіше ми купуємо духи інтуїтивно, імпульсивно, ґрунтуючись на стереотипах, нав’язаних нам рекламною компанією бренду, або неправдивих ствердженнях (брюнеткам потрібні важкі східні аромати, а блондинкам – легковажні квіткові або свіжі).
Використовуючи знання про класифікацію ароматів, Ви зможете більш усвідомлено підходити до вибору аромату. Але не варто очікувати, що Ви знайдете свій єдиний аромат, який стане Вашим другим «Я». Всі ми приміряємо на себе різні ролі: на роботі – керівник, на побаченні – кохана. Середньостатистична європейка має в своєму арсеналі 5-7 флаконів духів.
Щоб підтвердити правильність свого вибору на основі класифікації ароматів та прийняти остаточне рішення про покупку духів в онлайн-магазині парфумерії, можна купити пробники декількох вподобаних ароматів і «приміряти» їх на себе.


